Community Abonneren
×

IQ healthcare congres: samenwerking en communicatie tussen zorgverleners kan beter

IQ healthcare congres over de patiënt als “teamlid” op 10 oktober in Nijmegen in De Eerstelijns.

Internationaal scoort onze gezondheidszorg net zo goed als ons nationale voetbalteam. In internationale rankings doen beide het momenteel uitstekend. Steevast in de top-3. Nederlanders hebben vertrouwen in de zorg en sinds het WK ook weer in ons voetbal.

Een zwakke plek in veel Westerse zorgsystemen is de samenwerking tussen professionals onderling en tussen professional en patiënt. Zo ook in Nederland. Veel veiligheidsproblemen zijn terug te voeren op gebrekkige communicatie en slordige overdrachten tussen professionals.
Het lukte ons in de zomer van 2014 behoorlijk om “de bal” in de ploeg te houden, maar in de zorg is “tikkie takkie” steevast een probleem. De curatief-somatische gezondheidszorg is door verregaande specialisatie ernstig gefragmenteerd en de financiële prikkels faciliteren de eilandjescultuur.
Veelgehoord probleem is dat professionals (specialisten en huisartsen) moeite hebben met een tijdige en adequate verticale en horizontale overdracht van patiënten tussen de verschillende zorgonderdelen. Ik hoorde recent dat de ontslagbrief van de medisch-specialist aan de huisarts nog steeds een bron van ellende is: de helft komt (te) laat of niet en de andere helft is niet goed te lezen.
Het ontslag uit het ziekenhuis kent ook allerlei risico’s, zo bleek onlangs uit de Europese studie HandOver door IQ healthcare. Te vaak verlaten ontslagen patiënten het ziekenhuis onvoorbereid, met onduidelijke medicatievoorschriften en onvoldoende in staat om adequaat te handelen mochten er na thuiskomst complicaties ontstaan. Verder is het medisch dossier van de patiënt vaak niet op orde. Een kennis maakte recent een ernstige complicatie mee na een keizersnedeoperatie. De kans op de complicatie (vastgegroeide placenta) had voorkomen kunnen worden of was beter beheersbaar geweest als de vorige zwangerschap vermeld had gestaan in haar medisch dossier.
Communicatie en samenwerking tussen professionals en patiënten is ook een zwakke plek in het systeem. We betalen niet voor een goed gesprek, waardoor de spreekkamer nog te weinig een bespreekkamer is.