Er bestaat geen blauwdruk voor het implementeren van zelfmanagement in de praktijk. Het devies luidt: kleine stapjes, uitproberen en leren van de ervaringen. In opdracht van ZonMw werkten Vilans, InEen en Zelfzorg Ondersteund (ZO!) samen met de Eerstelijns Zorggroep Haaglanden (ELZHA), SGE uit Eindhoven en Zorggroep Almere en verschillende andere organisaties in de werkplaats zelfmanagement. Een jaar sleutelen, uitproberen en leren van elkaar leidde tot een handleiding voor een vernieuwende aanpak.
Zelfmanagement en zelfzorg – als kern van persoonsgerichte zorg – staan flink in de belangstelling. Dat blijkt ook uit de vele pilots, instrumenten en activiteiten over dit onderwerp. Ondanks dat levert de implementatie vaak nog niet op wat we ervan hopen. Met dit gegeven ging de werkplaats zelfmanagement van start. De lessen en tips uit de werkplaats zelfmanagement zijn verwerkt in de Handleiding Zorgen voor Zelfzorg, die eind augustus is verschenen.
Bij SGE zijn ze door de aanpak in de werkplaats heel anders gaan denken over implementatie. Projectleider Marielle Nellen vertelt daarover: ‘Voorheen maakten we eerst een plan met concrete doelen, gaven we daar een training of instructie over aan zorgverleners, om vervolgens te monitoren of het werkte. Dat doen we nu niet meer. We zijn vooral bezig geweest met het doorbreken van ingesleten patronen. We moesten echt uit onze comfortzone komen.’ Zorgen voor Zelfzorg biedt een overzichtelijk stappenplan op hoofdlijnen waarmee zorggroepen, zorgverleners en ervaringsdeskundigen op basis van de inzichten uit de werkplaats in vier tot zes maanden een stap verder te komen. ‘Gun jezelf ruim de tijd om te leren van eerdere ervaringen. Welke inzichten levert dat op? Dan kom je van daaruit vanzelf op de voor jullie relevante oplossingen. Ga vooral praktisch aan de slag en leer in de praktijk van wat je doet’, vat Marjolein Rebel van Vilans, samen.
Tips en ervaringen om te zorgen voor meer zelfzorg
Tips en ervaringen om te zorgen voor meer zelfzorg van Vilans.