Community Abonneren
×

“Recept” voor e-health om zorgverleners en patiënten online te laten gaan

‘Verzamel goede professionals om je heen als je start met e-health.’ Twee huisartsenpraktijken over e-health.

Begin 2014 startten twee huisartsenpraktijken – samenwerkingsverband Herenstaete – in Voorhout met e-health. Huisarts Gijsje Duijzer en ketencoördinator stichting Rijncoepel Carola van Maris delen hun ervaringen. ‘Mensen regelen tegenwoordig van alles online. Wij willen patiënten die mogelijkheid ook bieden. Met behoud van persoonlijke aandacht.’

Huisarts Gijsje Duijzer kreeg vanuit Rijncoepel de vraag of zij wilde meewerken aan de start van e-health in Voorhout. ‘Dat leek in eerste instantie redelijk eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken’, bekent zij. Carola van Maris, ketencoördinator stichting Rijncoepel, was deels projectleider: ‘Toen bleek dat er voor onze huisartsen meer haalbaar was, besloten we te starten met deze groep. Vervolgens organiseerden we bijeenkomsten met huisartsen, assistenten, praktijkondersteuners en drie patiënten. Vilans speelde een grote rol bij deze bijeenkomsten vanwege de expertise die zij in huis heeft.’ Op 11 september 2014 gingen de praktijken in Voorhout online en konden patiënten hun afspraken via internet plannen. De eerste stap naar e-health in Voorhout was gezet.

Tijdens de bijeenkomsten gaven patiënten vooral aan wat zij belangrijk vonden bij een online systeem. Duijzer: ‘Tijdens die bijeenkomsten namen Carola en ik het initiatief. Vilans stuurde ons aan. Daarnaast waren Pharmapartners en Pazio betrokken. Ik probeerde steeds de vertaling naar de praktijk te maken. Ik liet patiënten zien wat ze aan een digitaal systeem kunnen hebben. Daarom probeerde ik hen met andere huisartsen, de assistenten en praktijkondersteuners te enthousiasmeren. Tijdens het spreekuur vertel ik over de mogelijkheden. Zo kunnen ze de voordelen zelf ontdekken.’

Een kernteam en een groter team stonden aan de basis van e-health in Voorhout. Van Maris: Het grotere team bestond uit het kernteam plus medewerkers van Mijngezonheid.net en Pazio die zorgen voor de aansluiting zodat patiënten daadwerkelijk online afspraken kunnen maken. De onderwerpen die we bespraken tijdens de bijeenkomsten waren heel concreet: hoe lang zijn de afspraken? Welk deel van de agenda zetten we open? Hoe motiveren we patiënten om het systeem te gebruiken? De input van patiënten was hierbij heel belangrijk. Huisartsen wilden eerst bijvoorbeeld een klein deel van de agenda vrijgeven, maar patiënten hadden behoefte aan meer vrijheid.’