Effectief en efficiënt inspelen op de vele veranderingen in de zorg. Het stimuleren van ondernemend innoveren en volgens professionele routines aanjagen. Dat is waar de Noord-Hollandse zorgorganisatie Omring mee bezig is. In 2015 heeft ze haar eerste experimentele fase met het OMRING.LAB afgerond. Dit jaar staat in het teken van doorpakken en implementeren. “We willen dat innovatie onderdeel wordt van ons DNA.”
Het zorglandschap verandert in hoog tempo. Daarom is het belangrijk dat zorgorganisaties veel wendbaarder worden en sneller leren inspringen op kansen in de markt. Innovaties die ontstaan uit old school-thinking, die dus eerst uitgebreid worden onderzocht en misschien pas na een jaar of langer op de markt komen, lopen een reëel risico te floppen omdat ze de aansluiting missen. De Noord-Hollandse zorgorganisatie Omring (intra- en extramurale zorg) heeft om haar zorgverlening toekomstbestendig te maken in 2015 een traject ingezet om ondernemend te leren innoveren. Niet alleen door het management en het bestuur, maar ook – of eigenlijk juíst – door de medewerkers in de wijk en op de werkvloer.
Inventiviteit aanjagen
“We willen een lerende organisatie worden met innovatie als onderdeel van het DNA”, vertelt Jolanda Buwalda, raad van bestuurslid bij Omring. “Uit angst voor de vele veranderingen, de toenemende extramuralisering, kan een organisatie zich defensief gaan opstellen. Maar wij willen juist proactief zijn; veranderingen bieden namelijk ook kansen. Onze medewerkers zijn gewend zich dagelijks aan allerlei situaties aan te passen in de zorg. Die inventiviteit willen we op een professionele en gestructureerde manier aanjagen in het OMRING.LAB.” In november 2015 was de aftrap van het OMRING.LAB. Met een team van enthousiaste Omring-medewerkers en onder begeleiding van het bedrijf Innovation Booster zijn ze gestart met een experimentele fase van negen weken om te oefenen met ondernemend innoveren. Innovation Booster bracht innovatie-expertise in en heeft samen met het team professionele routines ontwikkeld om kansrijke ideeën om te zetten naar producten en diensten met toegevoegde waarde voor cliënten.