Community Abonneren
×

“Apro stelt patiënt centraal, niet het doosje”

Nieuw farmaceutisch zorgsysteem voor de apotheek maakt samenwerking tussen zorgverleners makkelijk

“We zijn eigenlijk verkenners, dat is meteen ook het leuke”, zegt Geert Struik. Hij is apotheker bij Apotheek It Noard en Apotheek Postma in Sneek. Apotheek It Noard is de eerste in Nederland die het farmaceutisch zorgsysteem Apro van softwareleverancier Promedico in gebruik heeft. Ze werken er nu ruim een maand mee. De overstap was spannend, maar het levert de apotheek veel op.

Promedico, van oorsprong leverancier van huisartseninformatiesystemen, kondigde in 2015 aan dat het een systeem voor apotheken ging ontwikkelen. De bestaande ICT-systemen waren niet meegegroeid in de ontwikkeling van de rol van apotheker, waarin voorlichting, uitleg en welzijn- en gezondheidsaspecten centraal staan. “We hebben Apro daarom van de grond af opgebouwd”, zegt product owner Martin Pruijsers van Promedico. “Dat betekent dat er veel ontwikkeltijd in ging zitten. Het voordeel is dat we het geheel naar eigen inzicht konden doen, in nauwe samenwerking met gebruikers waardoor het gebruik intuïtief is. What you see is what you need, veel is achter de schermen geautomatiseerd. Nu dit eenmaal staat kunnen we heel snel verbeteringen en koppelingen doorvoeren. Iedere twee maanden komen we met nieuwe functionaliteiten. Daar ben ik best trots op.” In oktober wordt de volgende versie – oftewel Apro 1.1 – opgeleverd. Centraal daarin staan proactief herhalen, gds, central/smartfilling en track & trace, zo geeft Pruijsers aan.

Samenwerking

Waarin verschilt Apro van de huidige apotheekinformatiesystemen? Het begint al bij de filosofie erachter, legt Pruijsers uit. “De oude systemen zijn gericht op het volgen van het medicijndoosje. Apro is daarentegen gericht op het complete proces van zorgverlening aan de patiënt.” Dat betekent dat het systeem een goed overzicht van de patiënt geeft en natuurlijk zorgt het ervoor dat distributie en declaratie van medicatie makkelijk verloopt. De logistiek loopt soepeler én papierloos. Receptbriefjes zijn voortaan verleden tijd als het aan Pruijsers en Promedico ligt. “Want allerlei briefjes met geeltjes eroverheen, dat is de opmaat om gegevens kwijt te raken.”

Maar het belangrijkst is: Apro maakt samenwerking met andere zorgverleners makkelijk. Dat komt door de makkelijke koppeling met andere systemen voor zorgverleners. Apro zorgt voor naadloze uitwisseling van gegevens met een HIS of een KIS. Iedereen heeft zo de relevante patiëntgegevens. Hierdoor komt een digitaal multidisciplinair overleg (MDO) bijvoorbeeld binnen handbereik. Patiënten kunnen binnenkort ook makkelijk bij hun medicatieoverzicht via een app of via een portaal als MijnGezondheidsplatform (MGP).

Auteur: Leendert Douma

Download het volledige artikel hier: