De Zeeuwse Huisartsen Coöperatie, actief op de Bevelanden, Schouwen-Duiveland en Walcheren, en Nucleus Zorg, de huisartsencoöperatie in Zeeuws-Vlaanderen, gingen een paar jaar geleden onafhankelijk van elkaar op zoek naar goede online ondersteuning voor GGZ. Inmiddels lopen er gemiddeld ruim zeventig TeleGGZ-trajecten per normpraktijk. Daarmee lopen ze voorop in Nederland.
“Voor veel mensen biedt TeleGGZ een goede manier om met hun klacht aan de slag te gaan. Wij wilden in die behoefte voorzien. Tegelijkertijd kan de screening en verwijsondersteuning helpen om te bepalen wie de beste zorg kan leveren”, zegt huisarts Guus Jaspar van huisartsenpraktijk Triniteit in Terneuzen. Als bestuurslid van Nucleus Zorg was hij nauw betrokken bij de implementatie van TeleGGZ in Zeeuws-Vlaanderen. De POH’s-GGZ waren in de ‘lead’ bij de keuze van het systeem. “De keuze viel op KSYOS omdat deze screening, verwijsondersteuning en eHealth-modules voor patiënten combineert. Maar ook de toegankelijkheid, de manier van werken en de service scoorden hoog.”
Janet Miedema, manager eerstelijns GGZ en POH bij de Zeeuwse Huisartsen Coöperatie (ZHCO), deed in Utrecht al ervaring op met KSYOS TeleGGZ. “Daar hebben we alle systemen uitgebreid met elkaar vergeleken. De nadruk lag daarbij op digitale beslisondersteuning op basis van de VierDimensionale KlachtenLijst (4DKL), maar echt fijn is de combinatie met de consultatiemogelijkheid en eHealth-modules. Daarmee kun je mensen iets aanbieden waardoor ze met het onderwerp bezig blijven buiten het half uurtje dat je als POH voor ze hebt.”
De praktijk
Miedema vertelt hoe de inzet van TeleGGZ in de regel verloopt. “Wanneer een patiënt met psychische klachten bij de huisarts komt, kan de huisarts de digitale vragenlijst laten invullen. Je krijgt een indicatie van de mate waarin er sprake is van angst, depressie, somatisatie en stress. Het systeem geeft daarbij ook aan op welke plek in de GGZ de patiënt het beste behandeld kan worden.”
Consultatie
Wanneer er twijfel is over de indicatie, kunnen de POH’s van ZHCO gebruikmaken van consultatie. Ze vragen dan online advies aan de psycholoog of een andere deskundige. Zo wordt onnodige doorverwijzing naar de tweede lijn voorkomen en dat scheelt tijd en geld. Zowel voor de patiënt zelf, als voor de zorg in het algemeen.
Auteur: Margriet van Lingen
Download het volledige artikel hier: