Een apotheker die van die toegankelijkheid gebruik probeert te maken, is Mark Slager, apotheker in Amersfoort. 15.000 mensen in zijn werkgebied, een diverse wijk, deels welgesteld, deels mensen met “beperkte gezondheidsvaardigheden”, veel verschillende culturen, “mensen die gewoon meer moeite hebben om te begrijpen wat het betekent dat ze ziek zijn.” De website van apotheek Orion opent niet voor niets met de tekst Een apotheek voor iedereen.
De apotheek van Slager en collega’s zit aan de rand van hun werkgebied. Twee duo-praktijken in dezelfde ‘strip’, net als de fysiotherapeut en de diëtist. Er is sprake van structureel overleg met de gemeente en met de grootste thuiszorgpartij in de wijk die – namens andere organisaties werkzaam in die wijk – gesprekspartner is. De samenwerking bestaat al sinds 2014.
Slager, apotheker sinds 2003, leerde gaandeweg zijn loopbaan dat enkel het met de juiste informatie verstrekken van medicatie niet tot optimale gezondheidsuitkomsten voor zijn clientèle leidt. Hij vertelt: “Pillen helpen natuurlijk bij de gezondheid van mensen, maar dan is het wel nodig dat mensen thuis hun medicatie goed innemen, dat ze zich bewust zijn van wat ze allemaal gebruiken, dat we op gegeven moment de vraag stellen of de medicijnen nog nodig zijn. Juist het verbeteren van het contact met mensen, in gesprek met hen gaan, is dan nodig.” In de geest van het citaat van collega Stoks noemt Mark Slager de apotheek een plek “waar heel veel gesignaleerd kan worden.” Dat kan heel alledaags beginnen. Een oudere man die aan de balie komt en pleisters voor zijn hoofd nodig heeft. “Dan verkoop je die pleisters, maar je kunt ook doorvragen. Je kunt ook snel een valrisico-test doen en die meneer eventueel doorverwijzen.”
Het hele artikel lezen? Download het hier!