Community Abonneren
×

Praktijken in West-Zeeuws Vlaanderen en Noord-Beveland blijven Medicoo inzetten om huisartsen te ontlasten

Voor het derde achtereenvolgende jaar wordt de hybride zorgoplossing Medicoo ingezet in West-Zeeuws Vlaanderen en Noord-Beveland. Deze regio’s, die elke zomer te maken krijgen met een enorme toename van toeristen, worden wederom ondersteund met deze efficiënte zorgoplossing. Via de app chatten en beeldbellen patiënten met een medisch team van Medicinfo. Dat helpt om de druk op de huisartsenpraktijken te verlichten door toeristen op afstand medische hulp te bieden.

Piekbelasting opvangen met digitale entree

De druk op de zorg in West-Zeeuws Vlaanderen en Noord-Beveland is het hele jaar door al hoog, mede door het vergrijzende inwonersaantal en het tekort aan huisartsen. In de zomermaanden komt daar nog een grote toestroom van toeristen bij, wat de situatie verder bemoeilijkt. Huisartsenpraktijken kunnen de extra zorgvraag nauwelijks aan. ” Vanwege het plattelandskarakter van het gebied en het beperkte aanbod van openbaar vervoer, worden er relatief veel visites gereden. Kortom: de druk op de zorg is het hele jaar door al groot. Iedere zomer verwelkomen we ook nog eens 30.000 vakantiegangers in onze regio. In de zomer van 2021 deden gemiddeld 20 toeristen per dag een beroep op onze huisartsenzorg,” vertelt Monique de Meijer, Manager & POH van Huisartsenpraktijk Oostburg-Cadzand. “Daarom besloten we Medicoo te gaan gebruiken om de piekbelasting op te vangen.”

Positieve ervaringen door verlichting werkdruk

De introductie van Medicoo in 2022 werd positief ontvangen. Recreatiebedrijven waren snel overtuigd van de voordelen van deze app. De meeste vakantiegangers wisten snel hun weg te vinden naar deze digitale zorgoplossing. Het stelde ze ook gerust om te weten dat verpleegkundigen en artsen van Medicinfo de vragen persoonlijk beantwoorden en dat er daarna, wanneer nodig, wordt doorverwezen naar de huisartsenpraktijken.

“Het feit dat toeristen in hun eigen taal konden communiceren, werd erg gewaardeerd,” zegt De Meijer. “We zagen bijna 50% minder mensen in de praktijk, wat een enorme verlichting van de werkdruk betekende.” Inmiddels is de app verder geoptimaliseerd in meerdere talen en met automatische vertaling van de chat.

De succesvolle implementatie zorgde voor een aanzienlijke vermindering van de werkdruk. Medicoo beantwoordt veelvoorkomende gezondheidsvragen, zoals oor- en buikklachten en vragen over vergeten medicatie. Hierdoor hoeft de praktijk minder tijd te besteden aan niet-spoedeisende klachten, wat cruciaal is tijdens de drukke zomermaanden. “Een zorgvraag van een vakantieganger kost normaal gesproken veel tijd,” legt De Meijer uit. “Dankzij Medicoo kunnen we die tijd nu beter benutten.”

Medicoo nu ook voor reguliere patiënten

Gezien de positieve resultaten is in Noord-Beveland besloten om Medicoo ook buiten de zomermaanden in te zetten. De app ondersteunt op dit moment de reguliere patiënten van drie huisartsenpraktijken. Vooral jongeren waarderen de laagdrempelige toegang tot medische hulp. Hoewel digitaal contact nooit volledig het persoonlijke contact zal vervangen, biedt de combinatie van digitale en fysieke zorg veel voordelen. Voor zowel de patiënt als de huisartsenteams. Het kan helpen om de patiëntreis efficiënter te maken en wachttijd te verkorten.

Monique de Meijer, die naast haar rol als Manager & POH bij Huisartsenpraktijk Oostburg-Cadzand ook gezondheidsrecht doceert aan het Breederode Instituut in Rotterdam, beaamt de mogelijkheden van deze hybride aanpak. “Ik kan me voorstellen dat het, ook voor de reguliere patiënten, voor sommige dagdelen een mooie oplossing zou kunnen zijn. Het zal natuurlijk nooit het persoonlijke contact helemaal vervangen; maar de combinatie van digitale en fysieke zorg zul je altijd nodig hebben.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *