Op veel plekken vindt er een transformatie en regeneratie plaats, waarbij het fijnmazige sociale weefsel herstelt en de collectieve kracht groeit. Inspirerende voorbeelden hiervan zijn:
▶ De opkomst van onafhankelijke digitale wijkplatforms en wijkmagazines onder beheer van bewoners.
▶ De vele WhatsApp-groepen in straten, buurten en wijken om elkaar op de hoogte te houden en te verbinden.
▶ Gezamenlijke scans en metingen van energielekken, hittestress, luchtkwaliteit en biodiversiteit.
▶ Het delen van kennis, ervaringen en verhalen in gezellige en informatieve bijeenkomsten.
▶ De groei van initiatieven voor lokaal voedsel en plandelgroepen om de straat en wijk schoon te houden.
In al deze voorbeelden ligt de regie bij bewoners zelf. Hun persoonlijke verhalen brengen leven in wijken en buurten en versterken de gemeenschap. Wijkcoöperaties laten mensen en initiatieven tot hun recht komen in het dagelijks samen leven. Ze bundelen krachten om zelfbeheer, communities en ondersteuning vorm te geven, en ze zorgen ervoor dat financiële middelen binnen de wijk blijven en ten goede komen aan de gemeenschap.
In het boekje staan er gemeenschapsvriendelijke KPI’s:
▶ Het aantal fysieke en digitale (buurt)ontmoetingsplekken dat wordt betrokken om mensen te verbinden, (nieuwe) fysieke plekken die financieel worden ondersteund en/of digitale communities waarbij wordt aangesloten.
▶ Het aantal buurtbanen dat wordt gecreëerd, met oog op het optimaal benutten van gemeenschapskracht en het voorkomen van verdere vervreemding tussen leefwereld en systeemwereld.
▶ Het aantal ervaringsdeskundigen en lotgenotengroepen dat wordt ingezet en gewaardeerd, die – door oprecht en menselijk contact van mens tot mens in gewone taal – echt aansluiting kunnen vinden.
▶ Het aantal familienetwerkberaden dat wordt gehouden, zodat het netwerk rond een cliënt of patiënt gelijkwaardig wordt betrokken, er werkafspraken worden gemaakt (bijvoorbeeld in een strak weekschema) en mantelzorgers er niet alleen voor staan.
▶ Het aantal vrijwilligersvergoedingen dat wordt ingezet om diverse laagdrempelige buurtactiviteiten te ondersteunen, die buurtbewoners enthousiasmeren, motiveren, vitaliseren en informeren.
▶ De aanwezigheid bij, of financiële bijdragen aan, lokale events en initiatieven om zichtbaar aanwezig te zijn en (banden met) de lokale gemeenschap te versterken of de betrokkenheid en duurzame inzet van lokale ondernemers te garanderen.
Inspirerende voorbeelden
Deze KPI’s scheppen ruimte om gemeenschapskracht(ig) te ondernemen. In dit boekje staan mooie en inspirerende voorbeelden van gemeenschapskracht en bewonerscollectieven. Daarnaast laten de schrijvers zien hoe die inzet in zo’n gemeenschap werkt, en welke modellen erin bestaan. Waar en hoe ontmoet men elkaar? Hoe wordt informatie verspreid en wordt er onderling gecommuniceerd? En wat is de kracht van deze wijkcoöperaties?
Het boekje is te vinden op het communityplatform Utrecht: https://utrechtsamen.nl/