Dat transparantie kan leiden tot kwaliteitsverbetering is de laatste jaren gemeengoed geworden. Voor huisartsenzorg zijn het nieuwe samenwerken, het toenemende beroep op de zorg en het bieden van betere kwaliteit de uitdagingen. Benchmarking is een manier om er achter te komen of de beoogde effecten worden bereikt, zeggen de VHN en de LOK. Organisaties die in januari opgaan in één landelijke eerstelijns organisatie.
Hannie van der Hoeven en Margot Lenos zijn senior beleidsmedewerker bij de Vereniging Huisartsenposten Nederland en samen verantwoordelijk voor het uitvoeren van de jaarlijkse benchmark onder VHN-leden. ‘Een benchmark is niets meer en niets minder dan een hoeveelheid data van huisartsenposten op grond waarvan we gefundeerde uitspraken kunnen doen over het functioneren van huisartsenposten’, zegt Van der Hoeven. De VHN-benchmark die sinds 2005 wordt uitgevoerd, omvat een breed scala aan vragen over kwaliteit, financiën, bedrijfsvoering en organisatie.
VHN en LOK: benchmarken in de zorg
Door benchmarking willen de VHN en de LOK erachter komen of de beoogde effecten rondom transparantie en kwaliteitsverbetering worden bereikt.