Ergens in de komende maanden kunnen Amerikaanse consumenten bij amazon.com, of misschien wel gewoon bij de overal aanwezige Wallgreens of Rite Aid apotheek, een hulpstuk met bijbehorende app kopen dat van hun smartphone een ECG-apparaat maakt. Begin februari kreeg het bedrijf AliveCor toestemming van de Food and Drug Administration (FDA) om het apparaat over the counter, dus zonder recept, te mogen verkopen. Talloze deskundigen zien de goedkeuring van de strenge waakhond FDA als een signaal voor een nieuwe golf medische apparatuur die direct op de consumentenmarkt is gericht.
Die aankondiging maakte heel wat los op medische blogs in de VS. De discussie ging niet zo zeer om het apparaat en de app, maar veel meer over de optionele service die AliveCor optioneel meelevert. Die heet Alive- Insights, en het is in feite een abonnement op een online 24-uurs service waarbij experts je ECG beoordelen en je een rapport toesturen.
Er woedt inmiddels ook een discussie over de aansprakelijkheid van AliveCor (of de eigen arts) wanneer de consument een serieus hartprobleem heeft. “Hoe zit dat precies wanneer die AliveCor dienst je pas na 24 uur meldt dat je een levensbedreigend hartprobleem hebt”, vraagt een Nederlandse hartspecialist zich af. Hij is op voorhand niet direct positief: “We worden weer gebombardeerd met gegevens waar we niet om hebben gevraagd, het merendeel is ruis.” Ook hij wijst op de beperkingen van éénkanaals ECG. Maar ondanks de genoemde tegenwerpingen lijkt de beschikbaarheid van de AliveCor dienstverlening, dus zonder recept van de dokter, een duidelijke stap op weg naar een toenemende beschikbaarheid van geavanceerde medische apparatuur voor de consument. Die zal uiteindelijk dan ook beslissen over het succes van dit soort producten.
Wat mag een cardioloog per maand kosten?
Jan Jacobs SmartHealth over AliveCor’s toestemming van de FDA om het hulpstuk dat van een smartphone een ECG-apparaat maakt, los aan consumenten te verkopen