Van een bank verwachten we getallen en ratio´s. Maar ABN AMRO Medische en Vrije Beroepen geeft de klant meer. Gesprekken met de eerstelijnszorg gaan over ondernemerschap. En wel het onderscheidend vermogen, dat alleen mogelijk is met een heldere strategie en keuzes.
ABN AMRO is sinds dit jaar kennispartner van De Eerstelijns in de financiële sector. We zijn in gesprek met Peter de Klerk en Rob Boelens, sectorspecialisten Medische & Vrije Beroepen voor de groep huisartsen en apotheken, om te achterhalen wat de toegevoegde waarde van de bank is voor de eerste lijn. Boelens omschrijft het als volgt: “Schakelde de arts in het verleden de bank in, dan vroegen we om de jaarrekening en zeiden vervolgens ‘ja’ of ‘nee’. Nu gaan we eerst in gesprek over zijn toekomst. Wat is zijn visie? Pas dan pas halen we de jaarrekening erbij.”
Sparring partner
De Klerk: “Wij zijn een relevante schakel naar een goed gezondheidscentrum. Met het medische deel bemoeien we ons niet. Wel praten we bijvoorbeeld met fysiotherapeuten, huisartsen en apotheek over samenwerken. Wat komt daarbij kijken en welke experts kunnen zij in de hand nemen om de beren op de weg te verdrijven? Of eerstelijnszorgverleners willen een centrum kopen, maar een ontwikkelaar heeft hen benaderd om het te huren. Wij kijken dan mee; wat past het beste bij deze praktijk, het type mensen en hun privésituatie? In feite zijn we sparring partner en ontzorgen we hen.”
Ondernemen met strategie
Een ondernemende medicus is succesvol, vervolgt Rob Boelens. “Want die is toekomstbestendig. Een huisarts in loondienst met een negen tot vijf mentaliteit zal de praktijk van morgen niet draaien. Wel degene die onderneemt, die vanuit zijn passie optimale zorg wil verlenen. Let wel, ondernemen is iets anders dan commercieel bezig zijn. Ondernemen betekent dat je denkt in innovatie en mogelijkheden voor vandaag en voor de toekomst.”
Aan ondernemerschap geen gebrek in de eerstelijnszorg, maar de strategie ontbreekt vaak, constateren de sectorspecialisten. Peter de Klerk: “Eerstelijnszorgaanbieders zijn geneigd om alles te doen en houden daardoor de ballen amper in de lucht.” Boelens vult aan: “Huisartsen zijn al blij als ze al hun patiënten op een dag goed hebben geadviseerd of behandeld. Het ontbreekt hen aan tijd om aan de dag van morgen te denken. Maar dat is juist nodig voor het ontwikkelen van een strategie. De tijd die je daarin steekt, verdien je dubbel en dwars terug.”
Auteur: Betty Rombout